فیلم که قاچاق شد بزرگترین ضربه را از شبکه‌های ماهواره‌ای می‌خورد که به هیچ قانونی پایبند نیستند و مدام آن را پخش می‌کنند.

عصر ایران ؛ نهال موسوی – ساعت ۲۰ شب گذشته اکران اینترنتی فیلم “خروج” ابراهیم حاتمی کیا شروع شد و تنها ساعاتی بعد از آن نسخه قاچاق فیلم هم در اینترنت منشر شد، که طبیعی است از همان نسخه ارائه شده قانونی آنرا برداشته‌اند.

بعضی وقتها برخی ازدوستانم از من می‌خواهند به آنها فیلم یا سریالی معرفی کنم، من هم یکی دو عنوان خارجی و داخلی را برایشان نام می‌برم و پرسش بعدی این است که از کجا باید آن را تهیه کنیم؟ معمولا می‌گویم از سرویس‌های نمایش فیلم اینترنتی مانند فیلیمو، نما آوا، آپارات و … و یا یکی ۲ سایت دیگر برای دانلود فیلم خارجی بدون حذف و ممیزی و … فورا می‌گویند اینها که پولیه! یه سایت دانلود رایگان بگو. من هم همیشه با خودم فکر می‌کنم اشتراک ماهانه این سامانه‌ها حدود ۳۰ یا ۴۰ هزارتومان است، حاضر نیستید برای فیلم دیدن همین مبلغ را هم در نظر بگیرید؟! تازه دوستان من معمولا آدم‌های بی ربطی به فرهنگ و هنر نیستند!

بر اساس این تجربه شخصی اعتقاد دارم که اکران اینترنتی فیلم خروج حاتمی کیا با شکست مواجه خواهد شد. و البته فیلم که قاچاق شد بزرگترین ضربه را از نمایش در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور می‌خورد که به هیچ قانونی پایبند نیستند و مدام آن را پخش می‌کنند.

 

از روز سوم اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمد. در این میان رسانه اوج تهیه کننده وسرمایه گذار فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی کیا پیشنهاد اکران اینترنتی را مطرح ساخت تا هم دری جدید در سینمای ایران گشوده شود و هم یکی از جدیدترین محصولاتشان هر چه زودتر در معرض دید مخاطب قرار گیرد.

اگرچه حاتمی کیا و اوج اعلام کردند برای اولین بار در ایران این اتفاق رقم می‌خورد و در زمینه فیلم سینمایی حرف درستی است اما اکران اینترنتی در زمینه فیلم‌های مستند بیش از ۲ سال سابقه دارد و فیلم مستند “توران خانم” به کارگردانی مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب را می‌توان اولین فیلم اکران اینترنتی نام برد؛ بلیت‌فروشی برای این مستند حتی از طریق سایت «سینما تیکت» صورت گرفت و مخاطبان بعد از خریداری بلیت کدی را دریافت می‌کردند که با استفاده از آن می‌توانستند در فاصله زمانی ۷ ساعت، برای یک بار به تماشای آنلاین فیلم بنشینند.

اکران اینترنتی فیلم “خروج” هم بر همین اساس است، با خرید بلیت اینترنتی مخاطب تا ۶ ساعت وقت دارد تا فیلم را ببیند و بعد از ان از دسترس خارج خواهد شد. این تجربه اما برای رسیدن به مرحله «توفیق» با چالش‌های جدی مواجه است. علی الخصوص بعد ازآنکه ساعاتی پس از شروع اکران اینترنتی فیلم خروج نسخه قاچاق آن هم در دنیای مجازی منتشر شد و البته این اتفاق عجیبی نیست اکثریت فیلم‌های سینمای جهان هم که در داخل از طریق دانلود قابل دیدن است از همین مسیر به مخاطب رسیده‌اند یعنی به محض آنکه فیلم در نتفلیکس ، اچ بی او یا … عرضه می‌شود نسخه کیفیت بالای آن به صورت قاچاق در دسترس خواهد بود.

 

مهمترین چالش‌ مقابل اکران اینترنتی فیلم خروج هم انتشار نسخه غیرقانونی فیلم در حداقل زمان پس از آغاز اکران است. این اتفاق طیف گسترده‌ای از مخاطبان بالقوه فیلم را میان دو انتخاب مختار می‌کند؛ پرداخت هزینه و تماشای فیلم در یک بازه زمانی محدود و یا دانلود رایگان نسخه غیرمجاز فیلم و در اختیار داشتن آن برای تماشا در مدتی نامحدود! و یا هیچکدام دیدن از شبکه‌های ماهواره ای؟

شاید برخی بگویند: «برای چنین اقدامی، ابتدا باید زیرساخت‌های فنی در دنیای سایبری را محکم و ایمن کرد؛ و شرایط تکنولوژیک آنرا فراهم ساخت» باید به آنها گفت متاسفانه هیچ راهی برای مقابله با سارقان این فیلم‌ها وجود ندارد حتی نتفلیکس و آمازون و … نتونسته‌اند کاری بکنند. با استفاده از نرم افزارهای ضبط صفحه نمایش راه برای سودجویان باز است.

البته طبیعتا حاتمی کیا و اوج هم چنین پدیده‌ای را پیش بینی کرده اند که چند روز قبل ویدیوئی منتشر شد و در آن حاتمی کیا مستقیما از مردم خواست تا به صورت قانونی فیلم خروج را ببینند و از دانلود غیر قانونی آن پرهیز کنند.

ولی آیا آنها از این نکته غافل بوده‌اند فیلم که قاچاق شد بزرگترین ضربه را از نمایش فیلم در شبکه‌های ماهواره ای خارج از کشور می‌خورد؟

این چالش زمانی صورت جدی‌تری پیدا می‌کند که به این واقعیت توجه داشته باشیم؛ مصرف‌کنندگان فضای مجازی در ایران به‌خصوص فیلم‌بازهای حرفه‌ای که فیلم‌های روز سینمای جهان را از طریق اینترنت رصد و دانلود می‌کرده‌اند، عادت به مصرف «رایگان» دارند! و حال باید برای دیدن فیلمی ایرانی پول خواهند داد یا خیر؟

بهرجهت تنها راه باقیمانده یک تعهد و مسئولیت اخلاقی و شخصی مخاطبان است که خودشان راضی باشند برای دیدن فیلمی پولی پرداخت کنند یا خیر؟ در غیر این صورت در زمانه امروز که همه چیز در این جهان داده‌های الکترونیکی قابل دسترسی است نمی‌توان کار دیگری کرد.

می‌دانم بسیاری شاید بگویند این فیلم بخش خصوصی نیست و محصول اوج است به همین دلیل من دانلود می‌کنم و … ولی نفس عمل فرقی ندارد، همه چیز به خودمان بستگی دارد که دانلود کنیم یا از ماهواره ببینیم یا بلیت بخریم؟

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۲
شناسه مطلب : 15164
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی